Založ si blog

Deň tretí

Keď som ráno vychádzala z hotela, nebola som celkom rozhodnutá, čo si pozriem. Okolnosti, náhoda a neochota nechať sa úplne rozjatriť nejakou krutou trilerovo-hororovou drámou rozhodli za mňa. Tak ako to mám najradšej. Takže film s názvom Tisíc a jedna noc: Časť prvá – Nepokojný. Portugalský film, ktorý na pozadí známej legendy o Šeherezáde, približuje viacero príbehov v kontexte nepriaznivej politickej, ekonomickej a sociálnej situácie Portugalska po roku 2014. Film síce vyzerá, akoby išlo o spojenie piatich rôznych dejov, ale je z neho cítiť hlavná myšlienka. A to je tá, že politici si robia, čo chcú, bez ohľadu na ľudí. Pekné zábery, vtipné myšlienky, veľa rôznych motívov a nečakané prestrihy vás presvedčia, že v Portugalsku vedia, ako točiť filmy. A pri titulkách sa pristihnete, ako veríte, že bude nejaká časť druhá a časť tretia, ako to sľubujú. Mimochodom je to prvý film na tohtoročnom Cinematiku, v ktorom ma dve scény tak prekvapili, že som takmer kričala. Nech už je to dobré alebo zlé.

 

Predstavte si partiu šiestich chlapov v strednom veku na jednej lodi. Na ozajstnej lodi, nie metaforickej. 5 z nich má pomerne veľkú charizmu, všetci majú vlastný príbeh, ktorý je silne cítiť v pozadí a maskujú ho svojím mačizmom. Jedného večera sa rozhodnú, že sa zahrajú hru o pečatný prsteň, s názvom Chevalier. Táto grécka komédia ponúka pohľad do hĺbky duše dnešných mužov i ľudí ako takých – veď všetci chceme byť najlepší a najkrajší, či nie? A týchto 6 chlapov určite nie je výnimkou, a tak začnú merať, hodnotiť, posudzovať, odsudzovať, komentovať úplne všetko a súťažiť. Ako súťaž dopadne vlastne nie je až také dôležité, ako jej priebeh. Zničia takto svoje kamarátstva? Dokážu sa preniesť cez prehru? Na filmových festivaloch málokedy narazíte na komédie. A nieto na skvelé komédie ako je Chevalier.

 

A konečne prišiel ten čas.17.00 a slovenská premiéra Dolanovho filmu Je to len koniec sveta. Úspešný mladý autor divadelných hier sa vracia po dvanástich rokov domov, aby svojej rodine povedal, že zomiera. Matka, ktorá popiera realitu. Mladšia sestra, ktorá si ho takmer nepamätá. Brat, ktorý trpí neskutočnými záchvatmi zlosti a hystérie. A nová švagriná, ktorá sa tvári, že je úplne v pohode. A teraz si za tie rodinné funkcie dosaďte – Léa Seyoux, Vincent Cassel, Marion Cotillard. Monodráma. Klip. Emócie – vyhrotené aj zámerne potláčané. Skvelý strih. A je jedno, čo vlastne o tomto filme viete. Alebo neviete. Nemusíte pochopiť, na čo zomiera a kedy. Ani to, prečo odchádza. V živote proste niekedy neviete prečo. A nikdy tak úplne neviete, či je to vlastne dobré alebo zlé. Ale to, že Je to len koniec sveta je potvrdením Dolanovho génia, je jasné.

 

Na Dolanovom filme sa mi zjavil duch. Niekto, na koho som úplne zabudla a nechcela som ho vidieť. A už vôbec nie v objatí nejakej dvadsiatky. Musela som sa premáhať, aby som sa do Domu umenia ešte vrátila. Ale vrátiť sa na film o The Beatles, bol naozaj dobrý nápad. Eight Days a Week odporúčam každému, kto sa aspoň pár dní svojho života odvážil tvrdiť, že Beatles je jeho obľúbená kapela. Ja som mala takých dní niekoľko, možno to boli aj dva – tri roky. Hudobné filmy o neskutočných umelcoch ma nikdy nenechali chladnú. Celebration day. Amy. Lucie. Atď. A bolo by naozaj čudné, keby Eight Days a Week, ktorý režíroval Ron Howard, bol výnimkou.

Karl Ove

04.07.2017

Miluj svoj život, Život po živote, Biblia, Korán… na svete je veľa kníh, o ktorých sa hovorí, že vám zmenia život. Že vás naučia, ako treba žiť. Ale málokedy sú to tie, o ktorých sa to okato hovorí a proklamuje. Žiť vo vzťahu je ťažké. Žiť sám je oveľa ťažšie. Nedá sa vystihnúť, čo všetko človek musí robiť, aby sa naučil byť šťastný. A potom [...]

Deň šiesty

18.09.2016

Nedeľa. Nedeľa a Wim Wenders. Tak som sa utvrdila, že Rȕdiger Vogler je môj obľúbený herec. A asi aj Wendersov. V tomto filme sa protagonista, ktoré stvárňuje, volá takisto ako v o 20 rokov mladšom Lisabonskom príbehu. Akurát, že nie je zvukár, ale novinár. Philip má písať reportáž o Amerike, ktorú precestoval krížom-krážom. Bol však schopný akurát si všetko [...]

Deň piaty

17.09.2016

Sobota. Zmena počasia i tlaku. Zameranie na Wendersa som ale nezmenila a preto som si pozrela jeho Falošný pohyb. Potešil ma Rȕdiger Vogler, ktorého som si obľúbila vo včerajšom Lisabonskom príbehu a dúfam, že moja sympatia bude gradovať po zajtrajšom filme Alica v mestách. Ale späť k Falošnému pohybu, tento film som musela vidieť aj preto, lebo je síce druhotne, [...]

France Macron

ONLINE: Za dva mesiace poslala Európa Kyjevu 6 miliárd eur, dieru po pomoci USA to nezacelilo

26.04.2024 06:25

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Kongres, USA

Pre CIA hodnotil politické riziká. Expert z Harvardu pre Pravdu vysvetlil, či USA hrozí občianska vojna

26.04.2024 06:00

Občianska vojna – Civil War (na Slovensku je v kinách pod názvom Kolaps) je už dva týždne na čele rebríčka najúspešnejších filmov v USA.

Sára Novomeská

mám rada farebné vnímanie sveta okolo nás, no čierno-biela je nesmrteľná a nadčasová. ako v knihe, tak i v móde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 32793x
Priemerná čítanosť článkov: 1562x

Autor blogu

Kategórie