Založ si blog

deň tretí, II.

Deň tretí II.

 

17,30 Príbehy existujú len v pamäti

Nádherný film. Asi preto, že splnil moje očakávania. Vždy som mala slabosť pre latinskoamerické filmy a filmy z ďalekého východu. Latinská Amerika je však tá, ktorá ma v 20.ročníku AFF nesklamala. Zatiaľ.

Opustené dediny. Takzvané mestá duchov, v ktorých žijú fakt iba prízraky. Jedno také mesto autorka Julia Murat zaplnila jedinečnými postavami, ktoré prežívajú roky a dni takým istým spôsobom a sú s tým spokojní. Čas pre nich prestáva existovať. Nádhera magického realizmu na nás z plátna žiari viac ako zo Sto rokov samoty, či Domu duchov.

Autorka študovala grafiku a dizajn, a preto jej film je akoby zložený z milióna krásnych záberov.

Prostredie odrezané od sveta však kontakt s ním nestráca. Práve tento kontrast, ktorý vytvorí príchod mladej Rity, je podstatou filmu, ktorý ani nepracuje s nejakým dejom v takom zmysle, v akom ho chápeme my, obyčajní smrteľníci kŕmení americkým balastom.

Rita však prekvapivo zapadne a starí ľudia si obľúbia. Nedá jej však jedna vec- zamknutý cintorín a prečo tak dlho v dedine nik neumrel. Ako to už v magickom rozprávkovom prostredí býva – len, čo cintorín odomkne svojou zvedavosťou, zomiera Madalena. Stará žena, u ktorej Rita býva; ktorá pečie chlieb pre celú dedinu, hoci ona sama ho nemá rada; ktorá každý večer píše list svojmu mŕtvemu mužovi, ktorého miluje ako nič na svete.

Záver je poetický, no dá sa predvídať. Rita je už v mŕtvom meste domáca, a nie votrelec.

 

21,00 – TIGRE V MESTE

Doteraz som považovala označenie slovenský film za krutý oxymoron. Všetko sa zmenilo behom 90 minút strávených v trenčianskom cinemaxe. Je to možno len zhoda náhod, ale práve v tej istej sále, a na tom istom mieste som videla svoj najlepší film roku 2011. Ten bol ale od Larsa. Tento je od Juraja Krásnohorského, a je zatiaľ to najlepšie, čo som videla za tieto 2 dni. A je to ten najlepší slovenský film vôbec.

Veď kto na Slovensku si trúfne zahrať si vo vlastnom filme postavy na bare baviace sa o práve o tomto filme (a dať pozornému divákovi nádej na dva konce)? Kto používa komentátora? Kto využil ženu, aby stvárnila muža; a naopak?

Je krásny pocit, že na Slovensku vznikajú aj filmy, ktoré nie sú o mafiánoch, či reperoch a ich pipinkách; nie sú o podvodníkoch a nečerpajú akoby z West Side Story. Klaniam sa, Juraj Krásnohorský!!!

 

PS – viac o Tigroch v meste na www.saranovomeska.blogspot.com

Dobrú noc!

Karl Ove

04.07.2017

Miluj svoj život, Život po živote, Biblia, Korán… na svete je veľa kníh, o ktorých sa hovorí, že vám zmenia život. Že vás naučia, ako treba žiť. Ale málokedy sú to tie, o ktorých sa to okato hovorí a proklamuje. Žiť vo vzťahu je ťažké. Žiť sám je oveľa ťažšie. Nedá sa vystihnúť, čo všetko človek musí robiť, aby sa naučil byť šťastný. A potom [...]

Deň šiesty

18.09.2016

Nedeľa. Nedeľa a Wim Wenders. Tak som sa utvrdila, že Rȕdiger Vogler je môj obľúbený herec. A asi aj Wendersov. V tomto filme sa protagonista, ktoré stvárňuje, volá takisto ako v o 20 rokov mladšom Lisabonskom príbehu. Akurát, že nie je zvukár, ale novinár. Philip má písať reportáž o Amerike, ktorú precestoval krížom-krážom. Bol však schopný akurát si všetko [...]

Deň piaty

17.09.2016

Sobota. Zmena počasia i tlaku. Zameranie na Wendersa som ale nezmenila a preto som si pozrela jeho Falošný pohyb. Potešil ma Rȕdiger Vogler, ktorého som si obľúbila vo včerajšom Lisabonskom príbehu a dúfam, že moja sympatia bude gradovať po zajtrajšom filme Alica v mestách. Ale späť k Falošnému pohybu, tento film som musela vidieť aj preto, lebo je síce druhotne, [...]

Viktor Orbán

Gyöngyösi: Orbán je nepriateľ národa, premenil Maďarsko na diktatúru. Budapešť by nemala zabudnúť na sovietske tanky

26.04.2024 10:40

Myslím, že sme sa v Maďarsku vrátili do boľševických časov, tvrdí predseda strany Jobbik.

požiar, elektromobil, Lešť

Ako horí elektromobil? Požiar zlikvidovali hasiči do hodiny, vrak skončil vo vodnom kúpeli

26.04.2024 10:40

Z podzemnej garáže, v ktorej sa vznietil elektromobil, šľahali obrovské plamene.

Rusko Ukrajina Putin výcvikové stredisko návšteva uarus

Dvaja ruskí vojaci sa priznali ku chladnokrvnej trojnásobnej vražde. Zabili starostku aj ich kolegu

26.04.2024 10:10

Páchatelia v snahe zamaskovať zločin telo poliali horľavinou a potom do domu vhodili granát, ktorého výbuch spôsobil požiar.

Andrej Danko, upratovanie Dúbravky,

Danko upratuje Dúbravku. Zaplatil pokutu tisíc eur a chce ukázať dôkaz o vylomenom zube

26.04.2024 09:26, aktualizované: 09:41

Danko sa zaviazal zametať Dúbravku potom ako v januári zdemoloval semafor a z miesta činu ušiel. Nájsť sa ho podarilo podľa olejovej škrvny.

Sára Novomeská

mám rada farebné vnímanie sveta okolo nás, no čierno-biela je nesmrteľná a nadčasová. ako v knihe, tak i v móde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 32795x
Priemerná čítanosť článkov: 1562x

Autor blogu

Kategórie