deň piaty

21. júna 2012, Sára Novomeská, AFF 2012

10, 30 Medvedík. Dánsky film o 38-ročnom kulturistovi, jeho matke a snahe nájsť lásku. Dennis žije s matkou a hoci je obrovský chlap, je priveľmi tichý a hanblivý. Má problém nájsť si partnerku. Ten zrejme súvisí s jeho extrémnym putom k matke. Raňajkujú spolu, umývajú si spolu zuby, žijú len jeden pre druhého. Je jasné, že ak by si Dennis niekoho našiel, matka by to nezvládla. Dennis sa pod vplyvom svojho strýka, ktorý sa vrátil z Thajska s mladou ženou, rozhodne odísť tam na dovolenku. Matke samozrejme povie, že ide na súťaž do Düsseldorfu. V Thajsku musí prejsť ťažkou cestou (odháňať od seba prostitútky, vtieravých predavačov), kým nájde tú pravú. Na rozdiel od prostitútok, je táto v jeho veku, je milá a rovnako osamelá ako Dennis.

Prekvapil ma šťastný koniec. Teda šťastný pre všetkých okrem Dennisovej matky.

 

13,00 Pohľadnice zo ZOO. Zvláštny poetický film indonézskeho režiséra. Lanu ako malé dievčatko opustí jej otec práve v zoologickej záhrade. Lana tam ostane žiť a stará sa o zvieratá. Najradšej má žirafy. Zábery mladej ženy a divokých zvierat v zajatí sú neskutočne krásne. No Lana sa zaľúbi do podivného a tajomného muža v obleku kovboja, ktorý sa živí iluzionistickými trikmi. Stane sa jeho asistentkou a spoločníčkou, no ten časom zmizne. Film je veľmi tichý. Dominujú mu Lanine vety o zvieratách, najmä o žirafách. Laninou túžbou je pohľadiť žirafu po bruchu. Kovboj zmizne a Lana ostáva sama vo svete, kde sa ženy živia ako „masérky“. I ona sa stane takou masérkou. Druhý happyend tohto dňa. Posledný záber ukazuje Lanu, ktorá konečne hladí žirafu.

 

16,00 Všetci v našej rodine. Film siaha po zveličovaní ľudských vlastností. Hlavný hrdina nemôže byť so svojou dcérou viac ako 12 dní do roka. Prichádza si po ňu, aby ju vzal na dovolenku a začínajú sa problémy. Teda, tie začali už vtedy, keď si išiel požičať auto od vlastného otca. Hádky a neporozumenie by mohol byť podtitul filmu. V byte, kde žije dcéra Sofia s rodinou sa veci do značnej miery komplikujú. Marius narazí na odpor a nemôže s ňou odísť. Veci sa mu vymknú z rúk, a tak, ani nevieme  ako, zbil muža svojej bývalej ženy, zaviazol ho lepiacou páskou a zapchal mu ústa. Svoju bývalú svokru s dcérou zamkol do izby. Zmyslov zbavený prosí ženu, aby sa k nemu vrátila, lebo ju miluje. Ju a malú Sofiu. Keď odmietne, spúta aj ju. Utečie oknom, vážne sa poraní a film sa vlastne nekončí.

 

20,00 Alpy. Grécky film, ktorý niektorý ľudia zaraďujú alebo označujú termínom nová vlna. Zaujímavá zápletka, ktorú riaditeľ tejto sekcie nazval divnú. Je to dráma, no nepatrí to k tomu najhroznejšiemu, čo som videla. Skôr k tomu najzvláštnejšiemu. Ale je to pozitívne zvláštne. Nerozumiem, prečo toľko ľudí odišlo zo sály. Vo filme nebolo žiadne znásilnenie ani vynútený orálny sex – čo je asi prvý alebo druhý film, odkedy tu som.

Hlavná hrdinka je Mont Rosa – podľa vrchu v Alpách. Pracuje v skupine ľudí s názvom Alpy, ktorí pracujú tak, že nahrádzajú ľuďom ich pozostalých, aby sa so stratou lepšie vyrovnali.

Práve Mont Rosa sa nedokáže vyrovnať s tým, že o svoju prácu príde. A tak ničí životy svojim klientom.

Film je podľa môjho gusta. Správne zvláštny, dosť znepokojivý, ale dá sa chápať aj ako tragikomédia. Najväčšie plus z môjho pohľadu je dokonalo uzavretá kompozícia. Film sa končí pokračovaním začiatku. Obrazom gymnastky, ktorej sa splnil svoj sen. Môže robiť zostavu na pop.