deň štvrtý, II.

19. júna 2012, Sára Novomeská, AFF 2012

19,00 Čierny kôň. Americká dráma o tridsiatnikovi, ktorý nevie zapadnúť do normálneho života. Preňho je normálne zbierať postavičky a hračky z komiksov, požiadať ženu o ruku po tom, čo ju videl jeden raz a nič nerobiť v práci. Je jasné, že súčasná spoločnosť nie je nastavená tak, aby v nej človek ako je Abe prežil. To však neznamená, že film nie je zaujímavý, alebo prekvapujúci. Napriek niektorým tváram (Selma Blair, Christopher Walken) si film udržal kvalitu festivalového snímku.  Je originálny, a americká „realita“, ktorá je nám tak dobre známa z komerčných filmov je tu zdrojom ironického humoru. Film by som charakterizovala ako čiernu komédiu. Dobre natočenú čiernu komédiu.

Abe má napríklad veľmi živé predstavy a sny, ktoré spôsobujú, že divák mnohokrát nevie, kde je realita. Napríklad Abeova neustála neuróza z jeho dokonalého brata. V závere, keď nad Abeovým hrobom stojí jeho milá Miranda s malým dieťaťom a jeho brat ju drží v náručí, neostáva nič iné len sa zasmiať. Abe má veľmi čudný vzťah s matkou, no ten je nič oproti jeho vzťahu k otcovi. V tejto úlohe Walken exceluje. Ostatne, ako vo väčšine úloh miernych psychopatov.

Tvorcovia označujú Čierneho koňa ako drámu. Nu, je to dráma, ale taká americká. A povedzme si pravdu, americké drámy nie sú práve tie, ktoré v divákovi podnecujú samovražedné alebo nihilistické pocity…