deň tretí, I. časť

18. júna 2012, Sára Novomeská, AFF 2012

Stratené dievčatká

10,30 – Nana. Francúzsky film natočený z perspektívy dieťaťa – veľmi sa s týmto nestotožňujem, skôr by som tvrdila, že tam ide o pokus natočiť film z pohľadu dieťaťa. Iste, milé detské džavotanie a poznávanie sveta krásnymi očkami štvorročnej Nany v kontraste s tým, čo spoznáva, je zaujímavý námet. Film ponúka naturalistické obrazy, ale skôr rurálneho typu. Prvé scény sú zo zabíjačky, kde Nana spoznáva ako to chodí v skutočnom živote – prasiatka, s ktorými sa hrá porovnáva s kvičiacim prasaťom, ktoré práve zabili. To, kde a s kým Nana žije, je nejasné. Divák spoznáva jej otca i jej matku. Obaja tvrdo pracujú. Matka je očividne nespokojná so životom v zapadnutej diere, kde musí zbierať drevo v lese  a kŕmi svoju dcéru čipsami. Napokon matka zmizne, a objavuje v závere filmu – nevieme, čo s ňou je, zrejme zomrela. Smrť je prítomná vo filme najmä pri zvieratách. Nana nájde v lese mŕtveho zajaca, ktorého si zoberie so sebou domov. Po zmiznutí matky Nana žije sama, stará sa o seba, a po pár dňoch pre ňu prichádza jej otec.

 

12,30 – Klip. Filmový debut Srbky Maje Miloš odkrýva život 17-ročnej Jasny. Tá sa bojí dávať najavo svoje city voči rodine – otec je chorý na rakovinu a má pred operáciou. Odkedy mu hrozí smrť, Jasna sa s ním nerozpráva a na všetko reaguje tým, že sa zamkne vo svojej izbe. Nie je mi celkom jasné, či hrdinka túži po láske, alebo je aspoň do svojho „milenca“ zaľúbená. Ich vzťah má celkom zvláštne zoradenie udalostí. A tak až pri konci filmu si napríklad vymenia čísla mobilov. Autorka nie je optimistka – a preto tam, kde na to bol priestor ( návšteva detí v detskom domove, kde si Jasnu zamilujú hneď dve dievčatá) – nepolepší a nezmení Jasnin charakter. Hoci pri návšteve otca v nemocnici, ho objíme. A tak, zrejme to súvisí s tým, že Jasna začína prejavovať svoje pocity, na konci ju jej „milenec“ dokope a zmláti na jednej party. V podstate je celý film jedna veľká party. Ale nie veľmi dobrá party. Smutná a ponurá party znudených detí v chudobnom meste, ktoré sa hrajú na postavičky z klipov amerických songov. Ale pravda je – ani jedna americká pieseň vo filme nezaznie. A teda, Jasna takmer v bezvedomí, dokopaná a zmlátená vlastným milencom, sa pozviecha, aby mohla pokračovať vo svojom živote. Posledný záber nám ju ukáže vášnivo sa bozkávať (hoci s krvavými ústami i nosom) so svojim drahým a v pozadí partia nechápajúcich rovnakých deciek ako oni dvaja. Koniec dobrý, všetko dobré?