Založ si blog

utorok – pre mňa posledný deň CINEMATIKu

Vlani v Marienbade. Zvláštny ponurý a veľmi emotívny film Alaina Resnaisa, ktorý ho natočil spolu s Alainom Robbe Grilletom. Muž a žena v zaseknutej spoločnosti, zaseknutom hoteli i dobe. Muž bez mena sa s romantickou (či skôr chorobnou?) nástojčivosťou  snaží presvedčiť ženu o tom, čo spolu zažili minulé leto na tomto (či nejakom inom) mieste. Mnoho dlhých záberov na ženu, na muža, a okolo nich bezvýznamných ľudí robí film do istej miery statickým. Ale rozhodne nie nudným. Táto dnes už filmová klasika ocenená medveďom na Berlinale, spochybňuje hranicu medzi pravdou a lžou, medzi realitou a snom.  Pre mňa je to zosobnenie skutočného umenia.

 

Hoci som si nebola istá, rozhodla som sa pozrieť si slovenský dokumentárny film Absolventi – sloboda nie je zadarmo. Jeho režisér Tomáš Krupa ho natočil podľa toho, čo on sám prežíval po skončení Akadémie umení. Áno, vyvstáva tu otázka, čo vlastne my, ľudia študujúci viac či menej umelecké smery, v budúcnosti čakáme. Ale pravda je, že postaviť 19ročného človeka pred otázku študovať, čo ho baví, alebo to, čím sa možno uživí, je trochu veľa. Dokument ponúka súkromné problémy troch reálnych absolventov tejto AkU,  najmä tie spojené s reálnym životom. Film musí osloviť každého vo veku od 20 do 30 rokov. To minimálne. Hoci je miestami desivý svojou pravdou, v závere i miestami presvitá odhodlanie protagonistov za každú cenu robiť, to čo ich baví. Aj keď to budú mať ťažké. Možno som naivná, no stále verím tomu, že i ja sa budem živiť tým, čo robím rada.

 

Posledný film, ktorý som v utorok videla (a vlastne môj posledný film tohtoročného Cinematiku) bola Jarmuschova novinka Prežijú len milenci. Môžem si za to asi sama, že negooglim, nezisťujem a nečítam, a preto moje prekvapenie, že ide upírsky film, bolo fakt obrovské. Dokonalá Tilda Swinton, pre zmenu s dlhými a strapatými vlasmi, hrá Evu, krásnu upírku, ktorej manžel  Adam nie je o nič škaredší. Ona má knihy, on má hudbu. Obaja reprezentujú akýsi pra-pár (Adam a Eva, čo by sme čakali…) a tým i silnú lásku. Jarmusch týmto filmom odpovedá na rôzne scifi-magórie, ktoré zaplavujú naše kiná a knižnice, a ničia tým predstavivosť a zdravý rozum všetkých, ktorý sa na rôzne súmraky pozerajú. Film Prežijú len milenci je veľmi vydarený snímok, zaplnený množstvom zásadným myšlienok o ľudstve a jeho súčasnom stave, a doplnený množstvom vhodne vybranej hudby. Vtipné narážky na známe osobnosti histórie, či už vedcov alebo literátov odľahčujú atmosféru. Hoci je celý film natáčaný v tme, vôbec nie je pochmúrny. Naopak, je to niečo, čo kinám chýbalo. Reálny príbeh z absolútne reálneho prostredia. A taká láska býva.

 

PS – hoci ide o pekný reklamný slogan, naozaj som si svoj LAST MINUTE v Piešťanoch užila. Nemyslela som sa počas týchto dní na nič z toho, čo ma čaká. A tak dnešný budíček so sebou priniesol krutý návrat do reality … Ale nevadí, keďže v bratislavskom Lumiere budú celý september hrať veľa filmov zo Cinematiku.

Karl Ove

04.07.2017

Miluj svoj život, Život po živote, Biblia, Korán… na svete je veľa kníh, o ktorých sa hovorí, že vám zmenia život. Že vás naučia, ako treba žiť. Ale málokedy sú to tie, o ktorých sa to okato hovorí a proklamuje. Žiť vo vzťahu je ťažké. Žiť sám je oveľa ťažšie. Nedá sa vystihnúť, čo všetko človek musí robiť, aby sa naučil byť šťastný. A potom [...]

Deň šiesty

18.09.2016

Nedeľa. Nedeľa a Wim Wenders. Tak som sa utvrdila, že Rȕdiger Vogler je môj obľúbený herec. A asi aj Wendersov. V tomto filme sa protagonista, ktoré stvárňuje, volá takisto ako v o 20 rokov mladšom Lisabonskom príbehu. Akurát, že nie je zvukár, ale novinár. Philip má písať reportáž o Amerike, ktorú precestoval krížom-krážom. Bol však schopný akurát si všetko [...]

Deň piaty

17.09.2016

Sobota. Zmena počasia i tlaku. Zameranie na Wendersa som ale nezmenila a preto som si pozrela jeho Falošný pohyb. Potešil ma Rȕdiger Vogler, ktorého som si obľúbila vo včerajšom Lisabonskom príbehu a dúfam, že moja sympatia bude gradovať po zajtrajšom filme Alica v mestách. Ale späť k Falošnému pohybu, tento film som musela vidieť aj preto, lebo je síce druhotne, [...]

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Sára Novomeská

mám rada farebné vnímanie sveta okolo nás, no čierno-biela je nesmrteľná a nadčasová. ako v knihe, tak i v móde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 32722x
Priemerná čítanosť článkov: 1558x

Autor blogu

Kategórie