Založ si blog

deň štvrtý – deti a Pena dní

Jeden z najlepších filmov tohto roka – veľmi oceňovaný v Cannes – Prísť o rozum prišiel i do Piešťan. Spočiatku sa akoby zameriava na spoločenské a skôr vonkajšie problémy – snaha Maročanov získať francúzske občianstvo, problémy s peniazmi. Ako sa rozprávka začína – šťastný mladý pár sa zosobáši – pribúdajú, dajme tomu, že spolu s deťmi, i iné problematické aspekty ľudského života. Tie osobnejšie, privátnejšie. Nie sú to len nezhody medzi partnermi, či vplyvy zvonka – tento pár žije so starším mužom, ktorý je ich priateľom, ale najmä sponzorom, pomaly sa začínajú objavovať náznaky neistoty, či úzkosti. Pri narodení štvrtého dieťaťa sa žena pomaly pomätie. Všetko ju obmedzuje a zároveň sa bojí voľnosti.  Rada by som ešte upozornila na až nereálne krásny a romantický vzťah mladého páru. Pri narodení prvej dcérky všetko vyzerá ako z reklamy na keksíky.

Film sa začína dramatickou scénou plačúcej ženy na nemocničnom lôžku ako dokola opakuje – pochovajte ich v Maroku, a následne záberom ako do lietadla nakladajú štyri biele malé truhly. Po celú dobu som sa pýtala – ako ti deti asi zomrú? – no keď som to zistila, neprinieslo mi to práve pokoj do duše …

 

Z mojej strany dlhoočakávaná slovenská premiéra Gondryho Peny dní sa vydarila. Zatiaľ na nej bolo zrejme najviac ľudí (aspoň z tých premietaní, na ktorých som bola ja) a to o niečom svedčí. Hej, zvuky, ktoré niektorí mládežníci vydávali po zotmení v sále, tiež o niečom svedčali, no pri titulkoch sa už „pukajúci zabávači“ upokojili. Pena dní je veľká,je krásna a spočiatku nádherne farebná a rozšafná. Keďže žiadna rozprávka netrvá večne, aj Pena dní sa od istého okamihu mení na šedý film. Krásna absurdnosť, surreálne vízie a geniálne stvárnená skutočnosť života Colina a jeho okolia diváka udržia napätého v kresle dlhú dobu. Všetky tieto farebné záhady sú však len predohrou „veľkej lásky“, ktorá rozšafnosť a nemožnosť niektorých vecí len umocní. S láskou však prichádza i strach. Hádam všetci vieme, čo sa stane Colinovej milej Chloé. Inu, ak má človek v pľúci lekno, všetko ostatné ide bokom. A po svadbe nasleduje pohreb a koniec filmu. Ale aby som nezabudla – Chick závislý na Jeanovi Solovi Partrovi dodáva filmu i zaujímavý spoločensko-politický rozmer. Ten takisto nezostane bez následkov. Áno, aj keď vám raňajky robí krásny černoch, a stôl sa točí ako chcete, a aj keď si hraním na piano môžete namixovať koktail podľa jednotlivých kláves, na lásku a smrť sme všetci krátky.

Ale Pena dní sa oplatila. A ako sa poznám, oplatí sa mi ešte zopárkrát.

Zatiaľ dobrú noc a sladké sny v tých najbláznivejších farbách a najnereálnejších okamihoch.

Karl Ove

04.07.2017

Miluj svoj život, Život po živote, Biblia, Korán… na svete je veľa kníh, o ktorých sa hovorí, že vám zmenia život. Že vás naučia, ako treba žiť. Ale málokedy sú to tie, o ktorých sa to okato hovorí a proklamuje. Žiť vo vzťahu je ťažké. Žiť sám je oveľa ťažšie. Nedá sa vystihnúť, čo všetko človek musí robiť, aby sa naučil byť šťastný. A potom [...]

Deň šiesty

18.09.2016

Nedeľa. Nedeľa a Wim Wenders. Tak som sa utvrdila, že Rȕdiger Vogler je môj obľúbený herec. A asi aj Wendersov. V tomto filme sa protagonista, ktoré stvárňuje, volá takisto ako v o 20 rokov mladšom Lisabonskom príbehu. Akurát, že nie je zvukár, ale novinár. Philip má písať reportáž o Amerike, ktorú precestoval krížom-krážom. Bol však schopný akurát si všetko [...]

Deň piaty

17.09.2016

Sobota. Zmena počasia i tlaku. Zameranie na Wendersa som ale nezmenila a preto som si pozrela jeho Falošný pohyb. Potešil ma Rȕdiger Vogler, ktorého som si obľúbila vo včerajšom Lisabonskom príbehu a dúfam, že moja sympatia bude gradovať po zajtrajšom filme Alica v mestách. Ale späť k Falošnému pohybu, tento film som musela vidieť aj preto, lebo je síce druhotne, [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

Sára Novomeská

mám rada farebné vnímanie sveta okolo nás, no čierno-biela je nesmrteľná a nadčasová. ako v knihe, tak i v móde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 32766x
Priemerná čítanosť článkov: 1560x

Autor blogu

Kategórie